Flyghistoria

 

 

1916 Sopwith Pup

 

1916 Sopwith F1 Camel

 

1916 Sopwith Triplane

 

1918 Fokker D.VII

 

1927 Bristol Bulldog

 

1930 Piper CUB

 

1931 Tiger Moth

 

1931 Gee Bee Super Sportster

 

1935 North American T-6/SNJ Texan

 

1935 Messerschmitt Bf 109

 

1936 Spitfire

 

1939 Focke-Wulf Fw 190

 

1940 P-51 Mustang

 

1945 SAAB SAFIR

 

1946 Chipmunk


 

 

Sopwith Pup

 

Planet togs i tjänst 1916 hos RFC (Royal Flying Corps) och RNAS (Royal Naval Air Service). Det var det första planet som landade på ett hangarfartyg. Fyra olika företag tillverkade detta flygplan, det producerades 1575 stycken innan oktober 1918 då produktionen slutade.

 

 

Sopwith Pup

Vingspann: 8.1 m

Längd: 5.9 m

Höjd: 2.9 m

Vikt: Max 556 kg, tom 357 kg

Motor: Le Rhone 9C på 80 hk

Topphastighet: 179 km/h

 


 

Sopwith F1 Camel

 

 

En prototyp flög första gången 1916 och var konstruerat av Thomas Sopwith. Detta plan hade stor potential för erfarna piloter men var inte speciellt förlåtande för mindre rutinerade piloter. Detta gjorde planet till ett perfekt jaktplan men mindre lämpat för attack mot marken. Det producerades i 5500 exemplar och var i tjänst till 1923 i England och ända fram till 1928 i andra länder.

 

 


 

Sopwith Triplane

 

Detta engelska jaktplan flög första gången 1916, det hade mycket bra manöverbarhet och stighastighet. Det beställdes av Royal Flying Corps och Royal Naval Air Service, men det kom bara att användas utav Royal Naval Air Service. Det tillverkades endast 150 plan, men tyskarna blev riktigt imponerade utav detta plan. Det gjorde att Fokker tog fram Fokker Dr I som också hade tre vingar.

 

 

Sopwith Triplane

Vingspann: 8.07 m

Längd: 5.73 m

Höjd: 3.2 m

Vikt: Max 698 kg, tom 499 kg

Motor: Clerget 9B på130 hk

Topphastighet: 188 km/h

 


 

Fokker D.VII

 

I januari 1918 hade Tyskland en tävling mellan flygplanstillverkare, om vilket jaktplan som de skulle köpa. Tävlingsreglerna var att de skulle använda Mercedes 160 hk 6-cylindriga och vattenkylda motor. Det mottävlande planet var Albatross D-III. Fokker D VII vann tack vare att den var stabil samtidigt som den var manövrerbar. Detta gjorde att det var ett bra plan även för mindre erfarna piloter. Planet var beväpnat med synkroniserade dubbla Spandus 7.92 mm.

Fokker D.VII producerades utav Fokker och på licens utav Albatross. Motorn byttes senare ut mot en BMW 185 hk. Före krigsslutet hade 700 stycken levererats. Efter kriget smugglade Anthony Fokker ut delar till Fokker D VII till sitt hemland Nederländerna för att starta om på nytt. Företaget producerade plan ända fram till 1996.

 

 

Fokker D.VII

Vingspann: 8.9 m

Längd: 7 m

Höjd: 2.75 m

Vikt: 850 kg

Motor: 6 cylindrig BMW 185 hk vattenkyld

Topphastighet: 186,5 km/h

Stigningshastighet: 400 m/min


 

Bristol Bulldog

 

Den flög första gången 1927 och mellan 1929 till 1937 var det Englands jaktplan.

 

I Sverige så licenstillverkade Svenska Aero detta flygplan, det hette J 6 i Flygvapnet. Första leverans var 1930, 1933 såldes Svenska Aero till ASJA, som då övertog tillverkningen utav J 6. De sista planen var kvar fram till 1941 på F 8. Under Finska Vinterkriget så gav vi 3 stycken till det Finska försvaret.

 

 

 

Bristol Bulldog Mk IVA

Vingspann: 10.26 m

Längd: 7.72 m

Vikt: Max 1820 kg, tom 1220 kg

Motor: Luftkyld stjärnmotor, Bristol Mercury VIS2 på 640 hk

Topphastighet: 360 km/h

 


 

Piper CUB / Piper L-A Grasshopper

 

Detta plan flög första gången 1930 och hade en fyrcylindrig motor på 40 hk. Senare versioner har haft fyrcylindriga motorer upp till 65 hk. Detta plan är producerat i ca 20 000 exemplar både för privat och militärt ändamål. Produktionen återupptogs 1988 eftersom planet var så omtyckt.

 

 

 

Piper L-A Grasshopper

Vingspann: 10,47 m

Längd: 6,71 m

Vikt: Max 553 kg, tom 331 kg

Motor: Continental boxer motor på 65 hk

Topphastighet: 137 km/h


 

Tiger Moth

 

Tiger Moth flög första gången 1931 och Engelska RAF (Royal Air Force) hade detta som skolflygplan under andra världskriget. Det tillverkades totalt 8,500 stycken och efter kriget blev det populärt som privatflygplan.

 

Under åren 1933 till 1952 hade Svenska Flygvapnet Tiger Moth som skolflygplan på F 5. Det fick beteckningen SK 11 och SK 11A. SK 11 hade en Gispy III motor på 110 hk. SK 11A var motoriserad med en Gispy Major på 130 hk.

År 1932 köptes de första 12 planen från England. Sedan licenstillverkade ASJA (AB Svenska Järnverkstädernas Aeroplanavdelning) Tiger Moth. Leverans utav planen från ASJA var 1935 13 stycken och 1937 10 stycken.

 

 

De Havilland D.H.82A Tiger Moth

Vingspann: 8,94 m

Längd: 7,3 m

Vikt: Max 828 kg, tom 506 kg

Motor: de Havilland Gipsy Major på 130 hk

Topphastighet: 167 km/h


 

Gee Bee Super Sportster

 

Utseendet på detta flygplan beror på det utrymme som behövs för att få plats med Pratt & Whitney Wasp Junior motorn på 535 hk. Detta plan var helt avsett för tävlingsflygning.

Modell Z havererade 1931 i ett försök att sätta hastighetsrekord. År 1932 hade man två nya Gee Bee Super Sportster, R-1 och R-2. Jimmy Doolittle satte hastighetsrekord med R-1 på 473,8 km/h. Planets Pratt & Whitney Wasp motor hade 800 hk. R-2-planets motor var på 550 hk. Året efter hade man hela 900 hk i R-1:an. Både R-1 och R-2 slutade senare med att båda kraschade och att piloterna omkom. Med delarna efter haveriet byggde man planet R-1 / R-2.

1991 skapade Delmar Benjamin och Steve Wolf en replika av R-2. Man bevisade att det inte var några svårigheter att flyga säkert med detta plan.

 

 

Gee Bee Super Sportster R-1

Vingspann: 7,62 m

Längd: 5,41 m

Vikt: Max 1095 kg, tom 835 kg

Motor: Luftkyld stjärnmotor Pratt & Whitney Wasp motor på 800 hk

Topphastighet: 473,8 km/h


 

North American T-6/SNJ Texan

 

Det flög första gången 1935 och var skolflygplan i USA, Canada och England under andra världskriget. Det var en utav de viktigaste skolflygplanen och ät tillverkat i 17 000 exemplar. Vi hade senare även det i Svenska Flygvapnet, då hette det Sk 16.

 

 

 

North American T-6

Vingspann: 12.81 m

Längd: 8.84 m

Vikt: Max 2722 kg, tom 1886 kg

Motor: Luftkyld stjärnmotor Pratt & Whitney R 1340-AN1 Wasp motor på 550 hk

Topphastighet: 330 km/h


 

Messerschmitt Bf 109

 

Detta plan konstruerades utav Willy Messerschmitt hos Bayerische Flugzeugwerke. Det flög för första gången 1935 och användes i inbördeskriget i Spanien och i andra världskriget. Man vet inte hur många som har producerats men det torde vara 30,000 till 35,000 stycken.

 

 

Messerschmitt Bf 109 E

Vingspann: 9,8 m

Längd: 8,6 m

Höjd: 3,4 m

Vikt: 2505 kg

Motor: Daimler-Benz DB 601Aa på 1150 hk

Stigningshastighet: 945 m/min

Totalt antal tillverkade: 30,000 till 35,000 st


 

Spitfire

 

Spitfire är det mest kända engelska flygplanet under andra världskriget och är konstruerat utav Reginald Mitchell. Det flög första gången 1936 och Mk I togs i tjänst 1938. Spitfire fick totalt 24 stycken uppdateringar. År 1941 kom Mk IV och Mk V. MK IV hade vingar med större bränsletanker än standardvarianten Mk V. Det ökade bränslemängden från 605 liter till 991 liter. Tack vare detta fick den en räckvidd på 2900 km. 229 stycken Mk IV levererades till RAF. Till Mk IV och V hade man bytt motor till Rolls-Royce Merlin 45.

Det svenska försvaret hade 1948 till 1954 PR Mk XIX och den fick beteckningen S31.

 

 

Mk V 1941

Vingspann: 9.8 m

Längd: 9.1 m

Höjd: 3.9 m

Vikt: 3004 kg

Motor: Rolls-Royce Merlin 1470 hk V12

Topphastighet: 575 km/h

Stigningshastighet: 990 m/min


 

Focke-Wulf Fw 190

 

Kurt Tank har konstruerat detta plan. Idén bakom planet är att ha en luftkyld stjärnmotor. Detta skulle ge en lägre vikt och en enklare konstruktion jämfört med en radmotor. Den flög första gången 1939 och sattes in i kriget 1941 efter att utprovning utav stjärnmotorn och olika längd på vingarna var klar.

 

 

Focke-Wulf Fw 190 A-8

Vingspann: 10,5 m

Längd: 8,84 m

Vikt: Tom 3170 kg

Motor: Stjärnmotor BMW 801 på 1600 hk

Topphastighet: 654 km/h


 

P-51 Mustang

 

Detta plan togs fram efter det att England år 1940 letade efter en leverantör som kunde licenstillverka Spitfire i USA. North American Aviation hade produktionskapacitet över för Spitfire. De påstod samtidigt att de kunde konstruera ett jaktplan som var bättre än Spitfire. Engelsmännen gav dem endast 120 dagar att visa upp en prototyp på det nya planet. England var nämligen mitt uppe i slaget om Storbritannien mot Tyskland och var i stort behov av fler plan. Den första prototypen var klar efter 117 dagar.

 

När de första P-51-planen kom till England så stod det klart att detta var ett utav de bästa jaktplanen de hade haft. Det var bara V-12 Allison motorn på 1150 hk som var en besvikelse. Senare bytte man motor till en Rolls-Royce motor som licenstillverkades utav Packard, dvs 1650 Merlin på 1450 hk. Efter detta var P-51 Mustang främsta uppgift att eskortera bombplan in i Tyskland.

 

USA testade två tidiga P-51:or och de beställde 150 stycken. På den amerikanska versionen kunde man väja mellan bomber eller extra tankar. Om man hade extra tankar så fick man en räckvidd på 3780 km.

 

Efter det att kriget tog slut införskaffade svenska flygvapnet 140 stycken Mustang P-51 D. De fick beteckningen J26 och S26.

 

På 70-talet var det vanligt att man använde P-51 i höghastighetstävlingar. År 1983 satte man nytt hastighetsrekord med en P-51 D för kolvmotor. Den uppmätta hastigheten var på 832,12 km/h.

 

 

Mustang P-51 D

Vingspann: 11,28 m

Längd: 9,83 m

Vikt: Max 5493 kg, tom 3466 kg

Motor: Rolls-Royce / Packard 1650 Merlin med 1450 hk

Topphastighet: 703 km/h

Totalt antal tillverkade: mer än 15 000 stycken


 

SAAB SAFIR

 

Planet Bü 181 Bestmann var förebild när man konstruerade SAAB Safir. Det var till en början tvåsitsigt men ändrades så att man kunde sitta tre personer. En prototyp flög första gången 1945 och produktionen startade 1946. Safir är ett privatflygplan och skolflygplan. I svenska flygvapnet har SAAB Safir beteckningen SK 50. Det levererades till ett antal länders flygskolor och -försvar. Det köptes också av stora flygbolag som Air France, Sabena och Lufthansa. SAAB Safir producerades både i Sverige och i Holland, eftersom det saknades produktionskapacitet under tiden SAAB 29 Tunnan byggdes. De sista planen levererades till Österrike tillsammans med SAAB 35 Draken 1965. Då hade man tillverkat 323 stycken. Planet var då Sveriges största exportframgång i flygindustrin.

 

 

Olika utförande:

SAAB 91 Safir: Planet motoriserades med en DH Gipsy Major X.

SAAB 91B Safir: 1949 fick Safir en ny motor på190 hk.

SAAB 91C Safir: Denna version hade fyra sittplatser.

SAAB 91D Safir: Ny motor på180 hk, Lycoming O-360-A1A


 

Chipmunk

 

Detta plan är konstruerat i Kanada och flög första gången 1946. Det är ett skolflygplan och ersatte Tiger Moth både i Kanada och i England.

 

 

Chipmunk

Vingspann: 10,46 m

Längd: 7,82 m

Vikt: Max 908 kg, tom 643 kg

Motor: de Havilland Major 8 på145 hk

Topphastighet: 223 km/h


 

 


 

2006-10-20

 

 

© Copyright 2003-2004 Kristian Olsson. Med ensamrätt.